Gyakran ismételt kérdések
Képzési programunk a NAT-ra épül. Minden évet úgy zárunk, hogy nincs nagyobb különbség az elvárt és az elvégzett munka között, mint egy állami iskolában. Ilyen módon, ha valaki váltásra kényszerül vagy ezt választja, át- vagy visszaléphet a hagyományos oktatási keretek közé.
A testnevelés kivételével minden tantárgy megtalálható a programunkban. Az arányok azonban különbözőek. Sokkal több energiát és időt szánunk a szociális kompetenciák és az ökológia, környezeti nevelés kérdéseinek. Ebben jóval többet kapnak diákjaink. Mivel a tanulás az egyéni érdeklődésre alapul, számíthatunk rá, hogy minden diáknál lesz olyan terület, amiben kevésbé otthonosan mozog majd. Nem ötös tanulókat akarunk nevelni, hanem széles érdeklődéssel bíró, sokszínű tudással rendelkező, elmélyülésre is képes fiatalokat.
A Rogers Akadémia természetes folytatást jelenthet.
A hatosztályos gimnázium is elérhető lesz az erre a képzési formára vágyó és képes diákunknak.
Szükség esetén hatodik után is nálunk maradhat egy fiatal, ha kölcsönösen (a család és a tanítók) ez a számára legjobb megoldás.
A rendszeres „iskolán” kívüli foglalkozásokat megállapodás esetén beépítjük az egyéni órarendbe. Hogy ez hogyan befolyásolja egy gyermek helyét a tanulócsoportban, egyénenként változó.
Nem biztosítunk tanulói jogviszonyt, családi pótlékot, diákigazolványt. Nem adunk jegyeket sem év közben, sem év végén. Ha adunk is jegyeket, azok csak tájékoztató jellegűek, nem hivatalos osztályzatok.
Hisszük, hogy a mindennapok folyamán a diákok elég tudást szereznek majd a vizsgáikra. Természetesen lesz, akinek ez könnyebben megy, és olyan is, akinek nehezebben. Vállaljuk, hogy rendszeresen és pontosan tájékoztatjuk a szülőket arról, hogy hol tart a gyermek tantárgyi vonatkozásokban.
Annak élését és megértését, hogy a világ szerves része vagyunk, ezért igyekeznünk kell emberi mivoltunkkal járó lehetőségeink kihasználása mellett kötelességeinket is felvállalni. Napi szintű cselekvéssel kell fordulnunk a környezetünk felé.
Nem lesz, külön kell megoldani. Vallás és politikamentesek vagyunk, de ha kérdeznek a gyerekek, erről a témáról is tudunk velük beszélgetni.
Ez egy megosztó kérdés, nekünk is sok válaszunk van. Ezek közül a legfontosabb, hogy minden ilyen jellegű elvi kérdésben a szülőkkel együtt szeretnénk dönteni. Sok oknál fogva, nem tiltjuk. Általában nem gondoljuk a tiltást egy jó eszköznek. Hiszünk benne, hogy tudunk olyan érdekes környezetet teremteni, amiben nem kell a nethez menekülni. Törekszünk rá, hogy az érdeklődésük le legyen kötve, és ne jusson eszükbe a mobil. A kis létszám miatt, nem lehet elbújni, jelen vagyunk, látjuk őket. Ha konfliktus van, a megbeszélés az első lépés. Ha a szülő azt akarja, akkor képviseljük, hogy hagyja kint a telefont. Ez egy megszűrt közeg, a családok a személyközpontú értékekhez kapcsolódnak, és az egyéni igényekkel dolgozunk. Ígérjük, mindent megteszünk, hogy a gyerekek megtanulják értelmesen használni a telefonjukat.
Igazodunk az állami iskolák szüneteihez, hogy a családok együtt tudjanak lenni.
Ez a szülő felelőssége, de szívesen beszélgetünk erről bárkivel, akinek erre szüksége van. Ajánljuk a Clonlara iskolát. Van tapasztalatunk már mindenféle iskolával (hagyományos, alternatív, online stb.). Az alapítványi (nemiskolai) forma biztosítja a szabadságunkat. A hagyományos iskolában egyéni tanrendes státuszt kell kérni. Ha szükséges az igényléshez tudunk szempontokat adni.
Az étkezés kérdését a szülőkre bízzuk. Tudunk melegíteni, és hűteni egyaránt, tehát be lehet küldeni az ebédet. Ha úgy kényelmesebb rendelni is lehet, időre érkezik, mi átvesszük és tálaljuk. Örülnénk, ha a szülők partnerek lennének a napi gyümölcs uzsonna biztosításában.
Vannak délelőtti és délutáni tanulási sávok, amelyek kötelezők. Ekkor a gyerekek az egyéni terveik szerint dolgoznak. Vannak kötelezően választható időszakok is a napban. A nap nagy része egyéni vagy közös projektek megvalósításával telik, amiben a gyerekek saját választások szerinti tevékenységgel foglalkoznak. Hiszünk benne, hogy egy gyerek – ha hagyják – egészséges változatossággal fog tevékenységet választani. Ha úgy látjuk, hogy megragad egy tevékenységi formánál, külön figyelmet fordítunk a „miértek” megtalálására és a változatosság felépítésére. Például, ha azt látjuk, hogy MINDIG vagy HA LEHET kerüli az írást, az egy jel számunkra, hogy külön figyelni kell erre a területre.