Gyerekek és mozgás 6.
Ha azt akarjuk, hogy a tanárok kiengedjék a gyerekeket az asztal mögül, akkor a hagyományos osztálytermi vezetésen túlmutató készségeket kell kifejleszteniük. Ez egy szemléletváltás, amely ugyan nagyobb mozgásszabadságot és interakciót tesz lehetővé, de a tanároknak más gondolkodásmódot kell alkalmazniuk: csoportmunkát, együttműködést és facilitálási készségeket kell alkalmazniuk. Jártasnak kell lenniük abban, hogy a tanulókat együttműködési tevékenységeken keresztül irányítsák, biztosítva, hogy minden diák aktív résztvevő legyen. A különböző tanulási ütemek kezelése és a konstruktív interakció biztosítása kritikus készségek egy ilyen környezetben, ugyanakkor sikerrel biztosítják a tanulók jólétét az iskolában.
Mi kell ehhez egy tanárnak? Elsősorban bizalom. Bizalom önmagában (hogy képes így is kordában tartani a gyerekeket) és bizalom a gyerekekben, hogy akarnak és tudnak majd az új keretek között is tanulni, fejlődni. Ilyen módon önuralmat, fegyelmet és odafigyelést tudnak közvetíteni a diákok felé.
A kulcs az, hogy olyan tanulási légkört biztosítsunk, ahol a tanulás dinamikus, és ahol a tanulók aktív és tartalmas pillanatokat élhetnek át. A tanárokat fel kell ruházni a megfelelő eszközökkel, amelyek megkönnyítik ezeket a tapasztalatokat, és segítik a tanulókat abban, hogy felelősséget érezzenek tanulásukért és viselkedésükért. A személyközpontú megközelítéssel olyan környezetet hozhatunk létre, ahol a tanulók motiváltak és aktívan részt vesznek saját tanulási útjuk alakításában is. Ez az elmélet. És a gyakorlat?
Az egyik eszközünk az egyéni szerződés. A másik a felelősség. Még ha el is tudjuk fogadni, hogy nem mindenki mindent egyszerre csinál, hanem saját belátásuk szerint dolgoznak, még mindig fenn áll a kérdés, hogy elérik-e a megfelelő szintet. Facilitálási és konfliktuskezelési készségek fejlesztésével segíthetjük a tanárokat ebben a munkában. A Jurtasuliban pontosan ezt tesszük. Rengeteget beszélgetünk arról, hogyan alakítsuk ki azt az attitűdöt, amely világossá teszi a tanulás a diák feladata, az ő felelőssége. Ha ez a gondolat áthatja az iskolai munkát, és megvan a kölcsönös bizalom, az eredmény sem fog elmaradni.
https://pixabay.com/hu/photos/l%C3%A1nyok-term%C3%A9szet-boldogs%C3%A1g-gyerekek-6174061/
- Készítés ideje: