A szabad mozgás több, mint játék – fejlődés és szabadságélmény
Szó volt már róla, hogy minden helyváltoztatás, mászás, egyensúlyozás épít valamit a kisgyerekekben. Az idegrendszeri fejlődés, finom mozgás és kreativitás kéz a kézben járnak.
A szabad, spontán mozgás elősegíti a belső motivációt, és ez hosszú távon segíti kitartásuk és önszabályozásuk fejlődését.
A WHO 29 országra kiterjedő felmérése szerint a 3–12 éves gyerekek mindössze napi 60–165 perc kültéri játékhoz jutnak – ez alatta van az ajánlott 60 perc közepes vagy intenzív mozgásnak courier.unesco.org. A UNICEF egyik tanulmánya szerint pedig azok a gyerekek, akik legalább 2 órát töltenek a szabadban, átlagosan 27%-kal több közepes vagy intenzív mozgásban vesznek részt .
A Forest School mozgalom egyik forrásán láttam két megkapó idézetet. en.wikipedia.org+10thewildschooler.com+10bhg.com+10
Az egyik Fred Rogerstől származik, aki egyszerű, lassú tempójú gyerekműsorával segített a gyerekeknek feldolgozni érzéseiket egy zaklatott világban. „A játékról gyakran úgy beszélnek, mintha egyfajta szünet lenne a komoly tanulás után. De a gyerekek számára a játék maga a komoly tanulás. A játék a gyerekkor igazi munkája.”
A másik idézet John Muir, több amerikai nemzeti park létrehozójának a mondata: „Minden sétával a természetben az ember sokkal többet kap, mint amennyit keres.”
Ezek az idézetek emlékeztetnek minket arra, hogy a mozgás, a játék és a természet kapcsolata az emberi fejlődés legmélyebb rétegeit érinti.
Miért fontos mindez számunkra itt és most a nyári szünet kezdetén? Mert a nyár is – az öröm mellett a fejlődés lehetőségét hordozza. A szabad mozgás edzi a testet és az idegrendszert, miközben egészséges szokásokat alakíthatunk ki. Ha pedig mindez másokkal együtt történik, az egyúttal fejleszti a társas készségeket, az együttműködés, a kreativitás és a problémamegoldást is.
Ajánlásunk tehát így hangzik:
- Biztosítsatok legalább 60 percet szabad mozgásra minden nap – esőben is!
- Illesszétek be a spontán mozgást a napi rutinba – ne legyen kötelező, de legyen lehetőség rá!
- Beszéljetek a gyerekekkel az érzéseikről mozgás után (energiaszint, hangulat) - hallgassátok meg az élményeiket!
- Használjátok a kertet, közeli parkot interaktív “mozgásos tanteremként”!
Segítségül készítettünk egy letölthető feladatlapot. Használjátok bátran!
feladatlap_01
feladatlap_02
Csizmazia Katalin
- Készítés ideje: