Fő tartalom átugrása

A szabad mozgás több, mint játék – fejlődés és szabadságélmény

Szó volt már róla, hogy minden helyváltoztatás, mászás, egyensúlyozás épít valamit a kisgyerekekben. Az idegrendszeri fejlődés, finom mozgás és kreativitás kéz a kézben járnak. 

A szabad, spontán mozgás elősegíti a belső motivációt, és ez hosszú távon segíti kitartásuk és önszabályozásuk fejlődését.

A WHO 29 országra kiterjedő felmérése szerint a 3–12 éves gyerekek mindössze napi 60–165 perc kültéri játékhoz jutnak – ez alatta van az ajánlott 60 perc közepes vagy intenzív mozgásnak courier.unesco.org. A UNICEF egyik tanulmánya szerint pedig azok a gyerekek, akik legalább 2 órát töltenek a szabadban, átlagosan 27%-kal több közepes vagy intenzív mozgásban vesznek részt .

A Forest School mozgalom egyik forrásán láttam két megkapó idézetet. en.wikipedia.org+10thewildschooler.com+10bhg.com+10

Az egyik Fred Rogerstől származik, aki egyszerű, lassú tempójú gyerekműsorával segített a gyerekeknek feldolgozni érzéseiket egy zaklatott világban. „A játékról gyakran úgy beszélnek, mintha egyfajta szünet lenne a komoly tanulás után. De a gyerekek számára a játék maga a komoly tanulás. A játék a gyerekkor igazi munkája.”

A másik idézet John Muir, több amerikai nemzeti park létrehozójának a mondata: „Minden sétával a természetben az ember sokkal többet kap, mint amennyit keres.”

Ezek az idézetek emlékeztetnek minket arra, hogy a mozgás, a játék és a természet kapcsolata az emberi fejlődés legmélyebb rétegeit érinti.

Miért fontos mindez számunkra itt és most a nyári szünet kezdetén? Mert a nyár is – az öröm mellett a fejlődés lehetőségét hordozza.  A szabad mozgás edzi a testet és az idegrendszert, miközben egészséges szokásokat alakíthatunk ki. Ha pedig mindez másokkal együtt történik, az egyúttal fejleszti a társas készségeket, az együttműködés, a kreativitás és a problémamegoldást is.

Ajánlásunk tehát így hangzik: 

  • Biztosítsatok legalább 60 percet szabad mozgásra minden nap – esőben is!
  • Illesszétek be a spontán mozgást a napi rutinba – ne legyen kötelező, de legyen lehetőség rá!
  • Beszéljetek a gyerekekkel az érzéseikről mozgás után (energiaszint, hangulat) - hallgassátok meg az élményeiket!
  • Használjátok a kertet, közeli parkot interaktív “mozgásos tanteremként”!

Segítségül készítettünk egy letölthető feladatlapot. Használjátok bátran!

feladatlap_01
feladatlap_02

Csizmazia Katalin

  • Készítés ideje:

Jurtasuli Érd

2030 Érd, Bádogos utca 25.

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

+36 30 569 0846

© Jurtasuli Érd. Minden jog fenntartva!