„Vissza Magyarországra – de nem vissza a múltba”
Miért lehet a Jurtasuli jó választás nyugatról hazaköltöző családoknak?
Szinte minden Magyarországra visszaköltöző családban ott van a kérdés a családban: Milyen iskola vár itthon a gyerekre? Keresik azt az iskolát, ahol tovább élhetnek azok az értékek, amikhez ott hozzászoktak. A Jurtasuli egy ilyen tér lehet! Miért is?
A kis létszámú csoportokban a pedagógus nemcsak a nevét, hanem a lényét, szokásait, érzékenységeit, belső világát is ismeri a gyerekeknek. Ez nagyon hasonlít a skandináv rendszerre, ahol a tanár-diák kapcsolat közvetlen és jelen van a legfontosabb iskolai kellék: a bizalom. A bizalom meghatározza a légkört. Nálunk a gyerekek egyéni utakon haladhatnak. Nem az „elsőnek lenni” a cél, hanem az, hogy önmagukhoz képest fejlődjenek. A kislétszám és a valódi figyelem megteremti azt az érzelmi biztonságot, amire minden újrakezdéshez szükség van.
Az érzelmi biztonság egy másik meghatározója, hogy elsősorban a belső motivációra építünk. Nem osztályzatokkal, versenyekkel vagy nyomással ösztönzünk. Fontos számunkra, hogy a gyerekek megtartsák kíváncsiságukat a világ dolgai iránt. Hisszük, hogy ez a tudásvágy a legjobb motor.
Tantervünk a tanulási útra koncentrál. Bár követjük az elvárható tananyagot, nem tankönyvcentrikusan haladunk. A tanulás projektalapú, játékos, felfedező jellegű – mint sok finn vagy holland iskolában. Nálunk egy faültetés, egy építkezés vagy egy madármegfigyelés is tananyag lehet. Mert a Juratsulinak egy permakultúrás kert ad otthont, ahol a gyerekek nap mint nap kapcsolatban vannak a természettel, kapcsolódnak a földhöz, az állatokhoz, az évszakok ritmusához. Ez sok külföldi iskolarendszer egyik alapvetése, és nálunk sem kiegészítő program, hanem az mindennapok szerves része. A tanulás felfedezés, alkotás, mozgás: lehet ásni, építeni, főzni, fára mászni – és közben meg lehet tanulni mértékegységeket, nyelvi szerkezeteket, történelmi mintázatokat. A tudás nem leválik az életről, hanem belőle nő ki.
Csak úgy, mint ahogy a mindennapok része a konfliktuskezelés, érzések megfogalmazása, figyelem egymásra. Ez a fajta szociális tanulás sok nyugati országban alap, és a Jurtasuliban is természetes. A gyerek nemcsak tananyagot hoz haza, hanem élményeket, érzéseket, kapcsolatokat. A közösség nem „tantermi rend”, hanem valódi közös élet: van helye a nevetésnek, az összeveszésnek, a megbocsátásnak és az együttműködésnek is. Ezeket a készségeket úgy „fejlesztjük” hogy az együtt töltött órák alatt gyakoroljuk nap mint nap.
Tudjuk, hogy a visszaköltözés nagy váltás. Megértjük a gyerekekben zajló kettős kultúrából fakadó érzéseket, és segítünk feldolgozni őket. Nincs elvárás, hogy „olyan legyen, mint a többiek”. Lehet olyan, amilyen. Nem kell „behozni a lemaradást”, inkább megtaláljuk, hogy hol tart a gyerek – és onnan indulunk vele tovább. Átmenetet biztosítunk tehát a megérkezéshez, beszokáshoz. Beszélgetésekkel, közös eseményekkel, egyeztetésekkel a szülőkkel, mint partnerekkel együtt dolgozunk azon, hogy a Magyarországra való „átszokás” minél zökkenőmentesebb legyen.
A hatodik osztály után több lehetőség is nyitva áll: lehet alternatív középiskolához kapcsolódni, vagy hat-/nyolcosztályos gimnáziumokban folytatni a tanulást. Külön programként felkészítünk a felvételire is. Egyedi esetekben lehetőség van még egy évig velünk maradni, ha az az érési folyamat része.
Csizmazia Katalin
- Készítés ideje: