Fő tartalom átugrása

A szabad mozgás több, mint játék – fejlődés és szabadságélmény

Szó volt már róla, hogy minden helyváltoztatás, mászás, egyensúlyozás épít valamit a kisgyerekekben. Az idegrendszeri fejlődés, finom mozgás és kreativitás kéz a kézben járnak.  A szabad, spontán mozgás elősegíti a belső motivációt, és ez hosszú távon segíti kitartásuk és önszabályozásuk fejlődését. A WHO 29 országra kiterjedő felmérése szerint a 3–12 éves gyerekek mindössze napi 60–165 perc kültéri játékhoz jutnak – ez alatta van az ajánlott 60 perc közepes vagy intenzív mozgásnak courier.unesco.org. A UNICEF egyik tanulmánya szerint pedig azok a gyerekek, akik legalább 2 órát...

Bővebben

  • Készítés ideje:

Ökológiai Makettezés I. - Állati lakhelyek

Tavasszal szabadtéri foglalkozás-sorozatot tartottunk gyerekeknek. Mi is volt ez? “Ökológiai makettezés” projektünk első foglalkozás-sorozata sikeresnek bizonyult. Ebben arra kerestük a választ, hogy a természetben megfigyelt mintákat hogyan ültethetjük át mindennapjainkba fenntartható módon. Hétfő délutáni alkalmainkon állatok építkezési technikáit vizsgáltuk meg, majd természetes anyagokból közösen modelleztük ezeket. Az „Állati lakhelyek” nemcsak témájában vonzotta a gyerekek, felnőttek figyelmét. A kétkezi alkotás a kreatív elme kiteljesedésén túl jótékonyan csatornázta be a testi...

Bővebben

  • Készítés ideje:

Nem bírja? Nem kell. – A túlterhelésről másként

Egy kisgyerek reggele így indul: „Gyorsan, kelj fel, indulni kell!” Majd jön az ovi, suli, délutáni különórák, fejlesztések, edzés, rohanás, este alig van idő beszélgetni, olvasni. Aztán másnap kezdődik elölről. Pedig mi felnőttek is tudjuk: ha valamit túl sokáig csinálunk kényszerből, ha soha nincs időnk megállni, akkor kiégünk. Elfáradunk, feszültek leszünk, türelmetlenek. A gyerekek is. Csak ők nem tudják elmondani. Inkább „rosszak” lesznek, nyűgösek, „nem figyelnek”, „nem tanulnak”. A Jurtasuliban mi azt valljuk: Nem kell bírni. Elég, amit épp bír. A mi dolgunk, hogy ezt figyeljük. Nem...

Bővebben

  • Készítés ideje:

Az énidő ajándéka – avagy miért fontos a semmittevés?

A felnőttek világában komoly összegeket áldozunk arra, hogy pszichológusok segítsenek megérteni: szükségünk van énidőre. Megtanuljuk, hogy életmentő lehet a lelassulás, az önmagunkkal töltött idő. Keresünk rá módszert, helyet, időt – és ha sikerül, beütemezzük a naptárba, mint egy fontos meetinget. Aztán mindezt – tudásunkkal együtt – hajlamosak vagyunk elfelejteni a gyerekeinkkel kapcsolatban. Náluk valahogy nem számít.  Teletesszük a napjukat különórákkal, fejlesztésekkel, logopédiával, angollal, tenisszel és zongoraórával, majd megkérdezzük: „Na, mit tanultál ma?” Ő meg néz, és...

Bővebben

  • Készítés ideje:

Hogy hallgassunk igazán egy hatévest?

A legtöbb gyerek tud mesélni. A kérdés inkább az, halljuk-e őt valójában? A valódi figyelem nem azt jelenti, hogy türelmesen végighallgatjuk, amíg ő „elmondja”. A valódi figyelem kapcsolódás. Egy hatéves gyerek szavai mögött ott van egy világ. Néha zagyva, néha csodálatosan pontos, de mindig fontos. És nekünk, felnőtteknek, tanároknak, szülőknek az a dolgunk, hogy mellé üljünk ebbe a világba. Ő tudni, érezni fogja mennyire vagy jelen. Vannak konkrét, megtanulható eszközeink a jó figyelem kifejlesztésére. A Gordon kommunikációs tréningeken például megérthetjük a szemkontaktus szerepét, a...

Bővebben

  • Készítés ideje:

Mit üzen a gyerek játéka?

A gyerekek játéka gyakran többet árul el róluk, mint a szavaik. A gyerek anyanyelve a játék. Szabad játék közben nemcsak elmerülnek saját világukban, hanem meg is mutatják magukat – azt, hogy mi foglalkoztatja őket, miben érzik jól magukat, vagy épp hol vannak elakadásaik. Ha jól figyelünk, a játék diagnózis az értő felnőtt számára, jobban fogja tudni mivel támogathatja a diákját. De nem olyan diagnózis ez, amit papírra írunk, hanem olyan, ami ajánlatot hív elő bennünk: mit ajánljunk, mivel tudunk kapcsolódni hozzá. A Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítvány...

Bővebben

  • Készítés ideje:

Permakultúra és személyközpontúság 3.

Etikus alapelvek: Permakultúra három etikai alapelve: gondoskodás a Földről, az emberekről és a javak igazságos elosztásáról Személyközpontúság központi értékei: feltételhez nem kötött elfogadás, empátia és hitelesség Első olvasásra nem csengenek egybe ezek az értékek. Mégis, ha mélyebbre nézünk, a közös szemlélet rétegei láthatóvá válnak. A földről való gondoskodás és a hitelesség nem csupán cselekvés, hanem belső meggyőződésből fakadó életforma, belső összhang azzal, amit fontosnak tartunk. A másik világának valódi, mély megértése, megérzése és tisztelete a valódi gondoskodás...

Bővebben

  • Készítés ideje:

Jurtasuli Érd

2030 Érd, Bádogos utca 25.

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

+36 30 569 0846

© Jurtasuli Érd. Minden jog fenntartva!