Fő tartalom átugrása

Permakultúra és személyközpontúság 2.

Miután a két terület világlátásának hasonlóságára rácsodálkoztam, elkezdtem tudatosan keresni a hasonlóságokat. Az idegenül hangzó, ismeretlen permakultúra fogalma mögött fantasztikus jelenségeket találtam, amelyekből a személyközpontúságról is sokat tanultam. A fejlődés nem lineáris, hanem ciklikus és organikus Permakultúra: A természet ciklusokban működik (évszakok, szukcessziók, tápanyagkörforgás). A fejlődés – ha nem sürgetik - organikus Személyközpontúság: A tanulás és személyiségfejlődés egyéni tempójú. A változás akkor fejlődés, ha belső erőből indul, és nem kívülről jövő...

Bővebben

  • Készítés ideje:

Permakultúra és személyközpontúság 1.

Első pillantásra ez a két fogalom két teljesen különböző területekhez tartozik: az egyik ökológiai gazdálkodás, tájtervezés, a másik nevelés és pszichológia. Mégis lassan felfedezem, hogy milyen mély rokonság fedezhető fel köztük. Az első lépés a megfigyelés Permakultúra: Az alapvető hozzáállás: „Figyeld meg és lépj kapcsolatba”. Mielőtt bármibe belekezdenél – ültetésbe, építésbe, tájformálásba –, előbb figyeld meg a területet: a fényt, vizet, talajt, mikroklímát, állatokat, növényeket, embereket. Személyközpontúság: A kapcsolat első lépése az empatikus odafordulás és pozitív,...

Bővebben

  • Készítés ideje:

A kert és a figyelem

Ez az érdi telek a férjem családjáé volt: szülei gondozták, míg éltek. Aztán sokáig magára maradt. Nem volt időnk, energiánk, kedvünk igazán törődni vele – csak ott volt. 2022-ben kezdtük el újra nézni, figyelni, gondozni. Nem tervekkel, hanem jelenléttel. Nem célokkal, hanem kérdésekkel. A kerttől azóta rengeteget tanulok – nemcsak növényekről, talajról, vízről, hanem a személyközpontú szemléletről is. Leginkább arról, amit Rogers non-direktívitásnak hívott: egy modus operndi, azaz: a fejlődés nem irányítással, hanem szeretetteljes jelenléttel és bizalommal történik. Hogy „békén hagyni”...

Bővebben

  • Készítés ideje:

„Vissza Magyarországra – de nem vissza a múltba”

Miért lehet a Jurtasuli jó választás nyugatról hazaköltöző családoknak? Szinte minden Magyarországra visszaköltöző családban ott van a kérdés a családban: Milyen iskola vár itthon a gyerekre? Keresik azt az iskolát, ahol tovább élhetnek azok az értékek, amikhez ott hozzászoktak. A Jurtasuli egy ilyen tér lehet! Miért is? A kis létszámú csoportokban a pedagógus nemcsak a nevét, hanem a lényét, szokásait, érzékenységeit, belső világát is ismeri a gyerekeknek. Ez nagyon hasonlít a skandináv rendszerre, ahol a tanár-diák kapcsolat közvetlen és jelen van a legfontosabb iskolai kellék: a...

Bővebben

  • Készítés ideje:

A gyerekek és a kert 5 – Összefoglaló és…

Volt már szó a tapasztalati tanulásról: a közvetlen érintkezés a természettel mélyebb megértést és jobb megmaradást eredményez a tanulás során. Végignéztük, hogy a környezeti nevelés fontos eleme a kertben történő természettudományi tanulásnak. A gyerekek megismerkedhetnek a természetes folyamatokkal, ami  ösztönzi a környezettudatosságot és a fenntarthatóságot. Beszéltünk az elmélyülésről, figyelemről. Nemcsak mozgásra és felfedezésre, hanem elmélyült tevékenységekre is tökéletes helyszín lehet a kert. Egy fa árnyékában elmerülni egy mesében, egy természettudományos könyvből...

Bővebben

  • Készítés ideje:

A gyerekek és a kert 4. – A természetben minden lecke életre kel

Az élő tapasztalatok a legértékesebbek. A természet nemcsak egy szép háttér, hanem maga a tananyag is. A kertben lehetőség van arra, hogy a gyerekek a saját ritmusukban fedezzék fel a világot. Ha egy pillangó épp a kezükre száll, akkor az az adott pillanat tananyaga. Ha egy gyíkot találnak a kövek alatt, akkor érdemes elidőzni és megfigyelni a viselkedését. Ez a fajta kötetlenség erősíti a kíváncsiságot, és megtanítja őket arra, hogy a tanulás nem egy kijelölt órára korlátozódó tevékenység, hanem egy egész életen át tartó felfedezőút. Minden és mindenki lehet a tanulás forrása – ez az egyik...

Bővebben

  • Készítés ideje:

A gyerekek és a kert 3. – Az együttjátszás varázsa

Még akik kertes házban is nőnek fel, sokszor értő társak híján, nem tudják átélni a közös felfedezés örömét. A gyerekek világában az együttjátszás a természetes keret a szocializálódásra. Nincs szükség különórára vagy instrukciókra, amikor egy jó játék alakul: a szerepek, szabályok, megegyezések és konfliktusok mind-mind olyan szociális helyzeteket teremtenek, amelyekben a gyerekek fejlődnek – belülről motiváltan, saját tempóban. A Jurtasuli kertje ideális terep ehhez: szabad, természetes környezet, ahol nem a felnőttek szabják meg a nap minden percét. Itt a gyerekek kezdeményeznek,...

Bővebben

  • Készítés ideje:

Jurtasuli Érd

2030 Érd, Bádogos utca 25.

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

+36 30 569 0846

© Jurtasuli Érd. Minden jog fenntartva!